25 mars 2012

Lister som är trister och gardiner som skiner

Förra helgen tillägnades nästan helt att måla och sätta upp lister som fattats. Ganska trist jobb det där med lister. Men det ser verkligen så mycket bättre ut när de är på plats. Innan ser det helt enkelt inte färdigt ut, även om det är funktionsdugligt. På nedre våningen saknas nu endast en par små lister runt vedspisen, det är mest för att vi inte vet om vi vill ha lister där. Åtminstone är det några lister bredvid vedspisen som ska dit. Och så fattas fönsterlisterna i badrummet, men de är målade och kan snart komma upp!

I veckan har jag dessutom ägnat mig åt att sätta upp gardiner i köket. Jag tycker inte om gardiner. Men de behövs, det ser bättre ut med gardiner och de håller värmen inne. Men annars så hänger de ju bara där och samlar damm!
Vi köpte gardinerna på Ikea, tänkte det var enklare med färdiga gardiner än att köpa tyg och hålla på å fålla själv. Gjorde nämligen det när vi behövde nya gardiner i vardagsrummet i lägenheten där vi bodde tidigare. Men tusan, jag vet inte om det var det. Visserligen var de ju färdiga. Men för långa, med följde ett så kallat fållband som man skulle stryka fast. Alltså skulle man vika upp gardinen till önskad längd och stryka fast det där bandet " i uppviket". Låter ganska enkelt. Men man skulle också ta med krympning av tyget då man mätte. Det gjorde jag, strök fast fållbandet, å så var gardinerna alldeles för långa. Men slängde dem då i tvättmaskin, det var ju där krympningen skulle ske, tyvärr var de nästan precis lika långa efter snurren i maskinen. Så det blev att göra om och göra rätt.

Nu har vi gardiner vid ett fönster, de två andra är fortfarande på gång. Var ju tvungen att köpa mera sånt fållband då det gick så fel. Har inte riktigt ägnat mig åt gardinerna på ett par dagar, men ska försöka få dem klara i veckan.

Igår var jag på möhippa!  Vi hade program för bruden på stan, knytkalas-brunch/lunch och på kvällen middag och bastu. Så var vi även och testade poledance. Det var roligare än jag trodde och det behövs verkligen muskler till det! Idag har jag otrolig träningsvärk i ena låret efter en glida ner för "pålen" grej med ett ben i luften och det känns även av i många andra muskler! Idag har mest gått åt till att sova och slappa, därav inga gardiner fixade. Och imorgon är det jobb igen, så var den helgen förbi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar