16 juli 2013

Om mode och prutning

Syrran har många fina mönstertidningar med inspirerande bilder! De är bara så charmiga! Intressant att bläddra sig igenom 1900-talets mode. Från 20-tal till 80-tal...



Åh det fanns så mycket fina klänningar förr...






Annars, nu när vi har haft gårdsloppis och tidigare sålt på bakluckeloppis så har jag tänkt på att i princip ingen prutar. Varför inte? För mig hör loppis och prutning ihop. Är det för att det finns så många loppisar med "fasta priser", dit folk bara lämnar in och loppisen sköter försäljningen. När jag själv prissätter saker för att sälja kan jag ibland tycka att kanske är priset för högt och då är det ju bra om människorna vågar pruta. Oftast kan man åtminstone tänka sig att ge mängdrabatt.
Jag lärde mig pruta då jag spenderade 3 månader i Asien för flera år sedan och så fortsatte man med det då man aktivt började besöka loppisar. Visst är det ovant i början och kanske t.om. obehagligt ibland då säljaren blir sur och känner sig förolämpad ( eller åtminstone spelar sur och förolämpad) men det är ju en del av charmen med att handla på loppis tycker jag. Så pruta mera! Det värsta som kan hända är att säljaren står fast vid sitt utgångspris och då har man alltid möjligheten att lämna kvar varan och gå.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar